Większość decyzji zakupowych podejmujemy pod wpływem wrażeń wizualnych. Ten fakt sprawia, że układ produktów na półkach, odpowiednie oświetlenie oraz estetyka wnętrza mają tak duże znaczenie. Merchandising w aptece nie tylko ułatwia klientom znalezienie odpowiednich produktów, ale również wpływa na ich zadowolenie z obsługi oraz lojalność wobec danej placówki. Jakie zasady rządzą tą sztuką? Przyjrzyjmy się bliżej merchandisingowi aptecznemu i sprawdźmy, na czym polega jego skuteczność.
Co to jest merchandising?
Merchandising to zbiór działań, które mają jeden, bardzo ważny cel: maksymalizację sprzedaży. Ma to miejsce poprzez:
odpowiednie prezentowanie produktów,
umiejętną i przemyślaną organizację przestrzeni sprzedażowej,
zastosowanie różnych technik wpływających na decyzje zakupowe klientów.
Z pewnością jest to jednak zadanie, którego przemyślane wdrożenie wymaga sporo czasu i zasobów. Powierzenie tego zadania ekspertom z agencji Brand Garden pozwala aptece skupić się na kluczowych aspektach działalności, takich jak obsługa klienta i zarządzanie asortymentem, podczas gdy nasi eksperci od lat zaznajomieni z branżą farmaceutyczną, zajmują się przemyślaną strategią merchandisingu placówki. Posiadamy narzędzia i wypracowane metody pozwalające na dokładną analizę i optymalizację procesów merchandisingowych. Dzięki nim można skutecznie monitorować efektywność działań i wprowadzać niezbędne korekty.
Na czym polega merchandising apteczny?
W merchandisingu aptecznym chodzi o to, jak rozmieszczamy produkty, jakie stosujemy kolory i oświetlenie oraz jak tworzymy atrakcyjne strefy promocyjne. Po wprowadzeniu w 2012 roku ustawy zakazującej aktywnej reklamy aptek, zasady te jeszcze mocniej zyskały na znaczeniu.
Wyobraź sobie, że odwiedzasz aptekę. Wchodzisz do środka i widzisz, że najczęściej poszukiwane leki są na wysokości wzroku, a produkty sezonowe, takie jak środki na przeziębienie zimą, są starannie wyeksponowane w specjalnych strefach. Całość jest przejrzysta, estetyczna i intuicyjna. To właśnie efektywny merchandising w aptece, w którym nie muszą bezpośrednio uczestniczyć Twoi pracownicy!
Jest to zatem przemyślana strategia, której celem jest maksymalizacja sprzedaży. Visual merchandising w aptece ma zadanie poprawić doświadczenia klienta poprzez świadome zarządzanie przestrzenią sprzedażową. Jest to jednak zadanie, które wymaga czasu i zasobów. Powierzenie tego zadania agencji Brand Garden pozwala aptece skupić się na kluczowych aspektach działalności, takich jak obsługa klienta i zarządzanie asortymentem, podczas gdy eksperci zajmują się efektywnym prezentowaniem produktów.
Zasady merchandisingu w aptece
Planując merchandising apteczny, nie można zapomnieć o podstawowych zasadach. Poniżej przedstawiamy tylko kilka z nich.
Ekspozycja sezonowa
Produkty sezonowe powinny być wyraźnie eksponowane w widocznych miejscach, takich jak przeszklone gabloty, szczególnie w okolicach kasy. Najlepiej, aby były maksymalnie dostępne dla klientów, a promocje dodatkowo zwiększały ich atrakcyjność. Warto też tematycznie grupować produkty według ich przeznaczenia, np. różnego rodzaju preparaty przeciwsłoneczne latem, przeciwalergiczne wiosną, a leki na przeziębienie zimą.
Wyróżnianie bestsellerów i produktów podstawowych
W miejscach o dużym natężeniu ruchu w aptece, takich jak strefy przy samych kasach, powinny znajdować się produkty pierwszej potrzeby, np. leki przeciwbólowe czy popularne suplementy. Produkty specjalistyczne lepiej umieścić w mniej dostępnych miejscach. Klienci przy kasie mają tendencję do szybkich decyzji zakupowych. Umieszczając w tym miejscu produkty codziennego użytku, zwiększa się szansa na ich sprzedaż.
Multifacing
Dobrze jest też wykorzystywać multifacing, czyli ekspozycję wielosztukową. Jest to prezentowanie produktów w blokach. Wiele różnych badań, ale i nasze doświadczenie w branży farmaceutycznej wyraźnie pokazuje, że produkty prezentowane w większych blokach przyciągają uwagę i zwiększają sprzedaż. Multifacing skutecznie przyciąga wzrok klientów i może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe, podobnie jak materiały POSM (Point of Sale Materials), czyli różnego rodzaju bannery, ekspozytory, standy, wizualizacje, czy znakowanie półek. Tworzenie tego typu materiałów to specjalność naszej agencji. Serdecznie zachęcamy do kontaktu – chętnie przedstawimy szczegóły oferty i zasady współpracy.
Jak widzisz, efektywny merchandising w aptece to niezwykle ważny element składowy każdej strategii sprzedażowej placówki. Mocno wpływa on na doświadczenia klientów i skuteczność sprzedaży, dlatego nie ma tu miejsca nawet na drobne błędy, bo mogą one niestety sporo kosztować.
Skontaktuj się z naszym zespołem i odkryj, jak profesjonalne podejście do visual merchandisingu w aptece wpłynie na sukces Twojej placówki. Czekamy na Twoją wiadomość.