Co to jest brand purpose? Jak go stworzy─ç ÔÇô krok po kroku

brand purpose

Czym jest brand purpose? Marki, kt├│re odnios┼éy najwi─Ökszy sukces, przekroczy┼éy granice zwyk┼éego bycia po prostu dostawc─ů produkt├│w czy us┼éug. Zrozumienie, ┼╝e konsumentom zale┼╝y nie tylko na tym, co kupuj─ů, ale r├│wnie┼╝ na tym, jakie g┼é─Öbsze przes┼éanie kryje w sobie konkretna firma, staje si─Ö kluczowym elementem strategii biznesowej. Prze┼Ťled┼║my razem tajniki brand purpose, zanurzaj─ůc si─Ö w ┼Ťwiecie, w kt├│rym marka staje si─Ö przewodnikiem, inspiruj─ůcym zar├│wno swoich pracownik├│w, jak i klient├│w.

brand purpose

Brand purpose ÔÇô co to? Przyk┼éady

Brand purpose to idea g┼é─Öboko zakorzeniona w przekonaniach i warto┼Ťciach marki, wykraczaj─ůca poza czyst─ů sprzeda┼╝ produkt├│w czy us┼éug. Strategia brand purpose ma szczeg├│ln─ů moc, poniewa┼╝:

  • kieruje dzia┼éaniami firmy,
  • kszta┼étuje jej relacje z klientami,
  • wp┼éywa na spos├│b, w jaki marka anga┼╝uje si─Ö np. w sprawy spo┼éeczne.

Aby jeszcze lepiej zrozumieć, czym jest brand purpose, warto spojrzeć na konkretne przykłady brand purpose znanych marek:

  • Nike: Just do it ÔÇô brand purpose marki to inspiracja do dzia┼éania i przekraczania w┼éasnych granic, niezale┼╝nie od poziomu umiej─Ötno┼Ťci.
  • Apple: Think different ÔÇô brand purpose marki to zach─Öta do my┼Ťlenia inaczej ni┼╝ wszyscy i kreowania nowatorskich rozwi─ůza┼ä, a tak┼╝e wybijania si─Ö ponad og├│lnie przyj─Öte standardy.
  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful ÔÇô brand purpose to dostarczanie ┼éatwego dost─Öpu do informacji wszystkim, aby poprawi─ç jako┼Ť─ç ┼╝ycia.
  • Dove: Real Beauty ÔÇô brand purpose to podniesienie pewno┼Ťci siebie i promowanie r├│┼╝norodno┼Ťci pi─Ökna, sprzeciwienie si─Ö sztywnym normom urody.
  • Coca-Cola: to refresh the world, to inspire moments of optimism and happiness, and to create value and make a difference ÔÇô brand purpose marki to ch─Ö─ç przynoszenia ludziom ┼Ťwie┼╝o┼Ťci, inspiracji, rado┼Ťci i optymizmu, tworzenia warto┼Ťci i wp┼éywania na ┼Ťwiat w pozytywny spos├│b.

Jak wi─Öc widzisz, te marki nie tylko oferuj─ů produkty, ale tak┼╝e buduj─ů spo┼éeczno┼Ťci wok├│┼é swoich warto┼Ťci i przekona┼ä, co stanowi kluczowy element ich brand purpose. Co to oznacza dla strategii biznesowej? C├│┼╝ te marki, (ale te┼╝ wiele innych znanych marek) pokazuj─ů, jak brand purpose mo┼╝e sta─ç si─Ö integraln─ů cz─Ö┼Ťci─ů strategii biznesowej i komunikacji marki, przyci─ůgaj─ůc klient├│w o podobnych warto┼Ťciach, przekonaniach oraz przyczyniaj─ůc si─Ö do wi─Ökszego celu spo┼éecznego.

brand purpose

Jak stworzy─ç brand purpose?

Skoro wiesz ju┼╝, czym jest brand purpose, przyszed┼é czas na przepis na to, jak go stworzy─ç. Kto┼Ť kiedy┼Ť powiedzia┼é, ┼╝e strategia brand purpose powinna by─ç g┼é─Öbsza ni┼╝ Twoja kiesze┼ä. Oznacza to, ┼╝e je┼Ťli chcesz dobrze okre┼Ťli─ç brand purpose swojego biznesu, to pow├│d, dla kt├│rego powsta┼éa Twoja marka nie powinien dotyczy─ç finans├│w. Powodem, dla kt├│rego dzia┼éasz, nie powinna te┼╝ by─ç pasja do tego, co robisz. A wi─Öc, jak stworzy─ç brand purpose? Czytaj dalej.

Stworzenie brand purpose to proces wymagaj─ůcy zrozumienia warto┼Ťci firmy, jej cel├│w i tego, jak chce wp┼éywa─ç na ┼Ťwiat. Oto kroki, kt├│re zdecydowanie pomog─ů Ci w opracowaniu brand purpose marki:

  1. Zrozum w┼éasn─ů firm─Ö. Aby stworzy─ç genialn─ů strategi─Ö brand purpose, musisz najpierw zrozumie─ç firm─Ö, wi─Öc zidentyfikuj jej podstawowe warto┼Ťci. Co j─ů nap─Ödza do dzia┼éania? Jakie s─ů jej priorytety? Dlaczego Twoja marka istnieje i dok─ůd zmierza?
  2. Zdefiniuj jasny cel. Zastan├│w si─Ö, jaki pozytywny wp┼éyw firma mo┼╝e mie─ç na spo┼éecze┼ästwo lub ┼Ťrodowisko. Pomy┼Ťl te┼╝, dla kogo tak naprawd─Ö robisz to, co robisz. Zdefiniuj, dla kogo s─ů produkty/us┼éugi firmy i jak mog─ů poprawi─ç ┼╝ycie Twoich klient├│w.
  3. Przyjrzyj si─Ö konkurencji. Zorientuj si─Ö, jakie s─ů cele i brand purpose konkurencyjnych firm w bran┼╝y. To zawsze dobry krok, kt├│ry da Ci nieco szerszy ogl─ůd i sprawi, ┼╝e b─Ödziesz ju┼╝ wiedzia┼é, czego chcesz unika─ç, a czym si─Ö inspirowa─ç.
  4. Przeprowad┼║ wewn─Ötrzne konsultacje. Przeprowad┼║ rozmowy z pracownikami, aby zrozumie─ç, jak oni postrzegaj─ů warto┼Ťci firmy i jak chcieliby przyczyni─ç si─Ö do wi─Ökszego celu. W┼é─ůcz sw├│j zesp├│┼é w proces tworzenia brand purpose. Im bardziej ekipa Twoich pracownik├│w b─Ödzie zaanga┼╝owana, tym bardziej brand purpose marki b─Ödzie autentyczny. Czy wiesz, ┼╝e podobno osoba sprz─ůtaj─ůca w g┼é├│wnej siedzibie NASA zapytana o to, co robi, odpowiedzia┼éa kiedy┼Ť: ÔÇ×wysy┼éam ludzi w kosmosÔÇŁ?
  5. Skonkretyzuj ideę. Opracuj jedno zwięzłe zdanie, które opisuje brand purpose w prosty i zrozumiały sposób.
  6. Zweryfikuj zgodno┼Ť─ç z Twoj─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů. Upewnij si─Ö, ┼╝e brand purpose jest zgodny z codzienn─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů firmy.
  7. Regularnie przeprowadzaj kampanie marketingowe. Zadbaj, aby kampanie reklamowe w social mediach podkre┼Ťla┼éy brand purpose. Je┼Ťli chcesz tak─ů stworzy─ç, odezwij si─Ö do nas! Agencja Brand Garden zawsze sprawia, ┼╝e Tw├│j bud┼╝et nie zostanie ÔÇ×przepalonyÔÇŁ, tylko optymalnie wykorzystany, a media spo┼éeczno┼Ťciowe stan─ů si─Ö dla Ciebie nie tyle ┼║r├│d┼éem koszt├│w, ile inwestycji.

Wskaz├│wka: Brand purpose powinno by─ç wprawdzie ponadczasowe, ale nie zamykaj si─Ö te┼╝ na zawsze w jednym celu, czy powodzie istnienia marki! Brand purpose mo┼╝e ulega─ç zmianom wraz z rozwojem Twojej firmy i sytuacj─ů, kt├│ra panuje na rynku. Niech ewoluuje wraz z bie┼╝─ůcymi potrzebami i wyzwaniami, kt├│rym stawia czo┼éa firma.

Pamiętaj: stworzenie brand purpose to proces, który wymaga czasu, głębokiego zrozumienia firmy i jej społecznego oddziaływania. Kluczowe jest to, aby nie były to puste słowa, ale swoisty przewodnik i motor napędowy dla działań firmy.

Kontakt
Napisz do nas




    Akceptuj─Ö Zapozna┼éem/am si─Ö z informacj─ů o przetwarzaniu danych osobowych.