Trendy w marketingu i reklamie – Co w trawie piszczy?

Czyli co przepowiadają nam na 2021 trendy w marketingu i reklamie?
Rok pandemiczny stał się wyzwaniem na wielu frontach – jednym z nich okazała się komunikacja marketingowa. W Brandgarden przez cały rok pracujemy na to, aby marki pod naszą opieką rozkwitały wizerunkowo i przynosiły owoce w postaci wyników sprzedażowych. Co jednak zrobić, kiedy warunki zmieniają się jak w kalejdoskopie, a doniesienia ze świata sprawiają, że kwestionujemy utarte ścieżki? Nasza odpowiedź: słuchać, co w trawie piszczy i reagować – oczywiście kreatywnie!
Dziś podsumowujemy trendy, które zdefiniowały 2020 rok oraz te, które w post-pandemicznym świecie mogą wpłynąć na sukces komunikatów reklamowych i marketingowych marek.
Oto 5 wniosków, którymi warto kierować się przy tworzeniu komunikacji w 2021 roku:
Nowa normalność – bądź w niej partnerem!
Doświadczenie pandemii nieoczekiwanie wywróciło naszą codzienność do góry nogami. Dystans społeczny, praca zdalna, obostrzenia w przemieszczaniu się – to wszystko zmusiło nas do wypracowania nowych nawyków, zachowań i sposobów komunikacji. Marki, które rozumieją emocje towarzyszące tym zmianom i wyciągają z tych obserwacji cenne insighty mogą liczyć na pozytywny odzew swoich kampanii.
Kampania Amazona pokazuje, jak dobrze konstruować tzw. „mass intimacy”
Przykładem, który udowadnia, jak istotny może być wyczulony na okoliczności i nastroje społeczne tone of voice, są świąteczne reklamy Amazona i Apartu. Ten pierwszy postawił na emocjonalną kampanię „The Show Must Go On”, która uderza w struny tęsknoty za przedpandemiczną rzeczywistością, a jednocześnie inspiruje do celebrowania pięknych chwil mimo przeciwności losu. W tym samym czasie na polskim gruncie z ostrą krytyką spotkał się producent biżuterii za sprawą tzw. „Pięknej i długiej reklamy Apartu” – świątecznego spotu, którego luksus, blichtr i sztuczność odbiorcy ocenili jako nieprzystające do pandemicznej rzeczywistości.
Spot świąteczny marki Apart
Jaki z tego wniosek? W intensywnie zmieniających się czasach marki powinny rozważnie i z empatią budować swoje komunikaty.
Digital empathy, czyli zwracanie uwagi na realne potrzeby, emocje i problemy klientów w połączeniu z pomysłową kreacją może okazać się asem w rękawie. Stawką jest lojalność i zaufanie odbiorców wobec marki.
Jednym z przejawów empatycznych realizacji są kreacje tworzone w myśl zasady „masowej intymności” (tzw. mass intimacy). Termin ten ukuli twórcy z agencji Goodby & Silverstein, aby określić przekaz, który dzięki swojej autentyczności dotyka nas mocno na poziomie bardzo indywidualnym, a jednocześnie pozostaje uniwersalny i zrozumiały dla masowej publiczności.