Jak przeprowadzić skuteczny rebranding?

Jak przeprowadzić skuteczny rebranding

Skuteczny rebranding nie polega tylko na zmianie logo, fontów, czy kolorów marki. Jest to cały proces przemyślanego działania, który dostarczy Twojej firmie wielu korzyści, jeśli tylko zostanie przeprowadzony z wizją i odpowiednią strategią. Na czym polega rebranding? Czy argument „obecna identyfikacja już nam się znudziła” lub „konkurencja właśnie go robi” są dobrymi powodami, aby rozpocząć rebranding? Po co i w jaki sposób najlepiej rozpocząć rebranding marki? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi na te pytania.

Co to jest rebranding?

Cały proces zmiany wizerunku, a często także nazwy, symboliki lub całej identyfikacji wizualnej firmy, produktu, organizacji lub usługi to właśnie rebranding. Po co właściwie się go przeprowadza? Celem rebrandingu jest najczęściej odświeżenie wizerunku marki i dostosowanie go do zmieniających się trendów rynkowych, preferencji klientów lub nowych celów biznesowych. Rebranding marki przeprowadza się także, aby uspójnić komunikację firmy na stronie www, w social mediach, e-bookach, reklamach itp. Kolejnym powodem, dla którego rebranding marki jest konieczny, może być ekspansja na nowe rynki, zmiana strategii biznesowej oraz połączenie lub podział firm.

Aby jeszcze lepiej zrozumieć, co to jest rebranding, warto wymienić, z jakich elementów składa się branding marki, czyli wszystko to, co wpływa na rozpoznawalność marki. Są to przede wszystkim: logo, nazwa marki, slogan, cała tożsamość wizualna (kolory, czcionki, grafiki, style, które są konsekwentnie używane we wszystkich materiałach marketingowych firmy), komunikacja i język marki, wartości i misja. Przeprowadzając więc rebranding firmy, trzeba pochylić się nad każdą z tych części składowych. Wiesz już, co to jest rebranding, pora więc na kolejną porcję przydatnych wskazówek.

Na czym polega rebranding?

Skuteczny rebranding polega na bardzo umiejętnej zmianie wizerunku i tożsamości marki poprzez odświeżenie lub przekształcenie sposobu postrzegania marki przez klientów, partnerów biznesowych, a nieraz także pracowników i samych twórców brandu. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, jak zrobić rebranding marki, aby po jego przeprowadzeniu biznes mógł cieszyć się zwiększeniem rozpoznawalności, poprawą wizerunku, wzrostem zaangażowania klientów i oczywiście większą liczbą leadów. Skuteczny rebranding nie może odbyć się więc bez znajomości celów biznesowych, perspektyw przedsiębiorstwa i świetnej znajomości swoich odbiorców.

rebranding marki

Jak zrobić rebranding marki?

Rebranding marki to proces kompleksowy i wymagający, który wymaga starannego planowania, analizy i strategii. Nie powinny więc koordynować go osoby, które nie do końca wiedzą, na czym polega rebranding. Kluczową kwestią będzie tutaj utrzymanie spójności i autentyczności w procesie zmiany wizerunku przedsiębiorstwa. Jak zrobić rebranding marki, aby przyniósł on oczekiwane rezultaty?

  • Przeanalizuj działania konkurencji, trendy rynkowe oraz oczekiwania klientów.
  • Sprecyzuj wartości i misję marki. Zrozumienie, co marka reprezentuje i co właściwie chce osiągnąć, pomoże w kształtowaniu nowego wizerunku.
  • Zdefiniuj dokładnie, do kogo kierujesz swoje produkty lub usługi.
  • Opracuj nowe elementy wizualne, takie jak m.in. logo, kolorystyka, czcionki i grafiki. Wszystko to powinno oddawać charakter marki, wartości i nowe cele.
  • Po zakończeniu rebrandingu przeprowadź analizę wyników. Sprawdź, czy cele rebrandingu zostały osiągnięte i jakie efekty przyniosła zmiana.

Odpowiadając na pytanie, jak przeprowadzić skuteczny rebranding nie można pominąć tego, jak istotne będzie też stworzenie spójnego komunikatu, który tłumaczy powody rebrandingu. Dzięki takiej informacji przedstawisz cele i korzyści płynące ze zmian. To bardzo ważne zarówno dla wewnętrznej, jak i zewnętrznej komunikacji Twojej firmy.

Rebranding logo – jak odświeżyć logo firmy?

Zanim zaplanujesz rebranding logo, zastanów się, czy na pewno jest to konieczny proces. Argumentami, które popchną Cię do zmian, nigdy nie powinno być to, że np. znudziła Ci się już aktualna identyfikacja marki albo konkurencja właśnie robi rebranding. Nie rozpoczynaj też procesu, jakim jest rebranding logo, jeśli nie jesteś pewien, czy Twój biznes działa i jest rentowny lub nie wiesz, w jaki sposób postrzegają Cię klienci. Kiedy więc zadanie sobie pytania, jak odświeżyć logo firmy będzie zasadne?

  • Gdy obecne logo utrudnia Ci projektowanie (grafikowi trudno ograć je w projektach).
  • Gdy nie oddaje tego, jaka jest Twoja firma lub nie trafia do kluczowej grupy docelowej.
  • Gdy Twoje obecne logo nie wyróżnia Cię na tle konkurencji i było robione na przysłowiowym kolanie lub było ściągnięte ze stocka.

Planując rebranding logo, przede wszystkim przeprowadź więc analizę obecnego logotypu. Zastanów się, co działa w obecnym logo, a co można poprawić. Określ, jakie cele chcesz osiągnąć poprzez odświeżenie logo. Czy chcesz nadążyć za nowymi trendami, poprawić czytelność, czy może dostosować logo do zmieniającej się grupy docelowej? Miej świadomość, że logo jest na pewno czymś, co wpływa na rozpoznawalność marki w bardzo dużym stopniu. Z tego względu projektowanie loga warto zlecić doświadczonej agencji brandingowej. Jak odświeżyć logo firmy? W większości przypadków subtelna ewolucja jest korzystniejsza niż rewolucyjna zmiana. Logo powinno nadal być rozpoznawalne dla Twoich klientów. Jeśli istnieją elementy Twojego logo, które są nieodłącznie związane z marką i nadal mają wartość, warto je zachować. Utrzymanie pewnej kontynuacji pomoże w zachowaniu rozpoznawalności.

rebranding produktu

Jak komunikować rebranding?

Dobre przemyślenie sposobu, w jaki zakomunikować światu rebranding firmy pozwoli Ci uniknąć nieporozumień i niejasności, a także zachować lojalność swoich klientów, którzy będą mieć pewność, że dostarczysz im te same (lub jeszcze wyższej jakości) produkty lub usługi z odświeżonym wizerunkiem. Jeśli będziesz wiedział, jak komunikować rebranding w sposób, który wzbudzi w odbiorcach ciekawość, dodatkowo przyciągniesz też uwagę klientów i mediów. Pamiętaj, że to, jak zakomunikujesz zmiany, może pozostać w pamięci ludzi na długi czas. Wiedza na temat tego, jak komunikować rebranding pozwoli także firmie zachować kontrolę nad przekazem informacji. Wszystko to pozwoli uniknąć plotek, czy niepotrzebnych spekulacji.

Wiele firm decyduje się przedstawić bardziej szczegółowo rebranding firmy i jego rezultaty podczas np. uroczystego spotkania wszystkich pracowników w biurze. To też doskonała okazja na wskazanie, gdzie pracownicy znajdą nowe logo, księgę znaku, ton of voice i inne dokumenty opisujące nowy branding firmy. W dobrym tonie jest także dostarczenie klientom i partnerom biznesowym gadżetów i materiałów firmowych w dniu, w którym rebranding firmy ma być oficjalnie ogłoszony. Do prezentu można dołączyć krótką notatkę o zmianach w brandingu i zachętę do przeczytania więcej na ten temat np. na firmowym blogu.

co to jest rebranding

Ile kosztuje rebranding?

To, ile kosztuje rebranding, zależy od indywidualnych potrzeb i celów firmy, a także od zakresu zmian i zaangażowanych w to wszystko osób. Dlatego, niech zapali Ci się lampka ostrzegawcza, jeśli szukając agencji brandingowej, poczujesz, że nie stara się ona zrozumieć dokładnych potrzeb Twojego biznesu, tylko wysyła ustandaryzowany cennik i dopytuje wyłącznie o dostępny budżet, który możesz przeznaczyć na rebranding. Cena powinna być ustalona po poznaniu wszystkich szczegółów planowanych działań. Oczywiście wszystkie kwestie dotyczące kosztów to także bardzo istotna informacja, ale tego, ile kosztuje rebranding, nie można ustalić w rzetelny sposób, nie dopytując o dokładne potrzeby i oczekiwania firmy. Weź pod uwagę, że m.in. badania rynku, materiały drukowane, a także prace graficzne i programistyczne związane z aktualizacją strony firmowej itp. także zaliczają się do kosztów prac nad procesem, jakim jest rebranding. Cena, którą finalnie zapłacisz, powinna być jednak traktowana, jako długotrwała inwestycja w rozwój i przyszłość Twojej firmy.

Rebranding marki to wyjątkowy moment w życiu firmy, który może przynieść nowe możliwości i świeże spojrzenie na działalność. Wprowadzenie zmian w tożsamości wizualnej i strategii komunikacyjnej może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności, zaufania klientów oraz osiągnięcia nowych celów. W obliczu tak istotnych zmian warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia agencji brandingowej BrandGarden, która wie, jak przeprowadzić skuteczny rebranding. Ekspertyza, kreatywność i profesjonalizm naszej ekipy sprawi, że cały proces rebrandingu będzie być płynny, spójny i efektywny, a efekty przyniosą długotrwałe korzyści dla Twojej marki!

Kontakt
Napisz do nas




    Akceptuję Zapoznałem/am się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych.