Persona w marketingu – czym jest? Jak stworzyć?

Persona w marketingu

W świecie marketingu, gdzie każdy konsument to indywidualista, a konkurencja walczy o uwagę klienta jak nigdy wcześniej, persona w marketingu staje się kluczowym elementem strategicznego podejścia. Persona klienta nie jest żadnym tajemniczym bohaterem z fikcyjnej opowieści, ale potężnym narzędziem, które zmieni Twoje podejście do reklamy. Dowiedz się, czym jest i jak stworzyć personę w precyzyjny sposób, a zdobędziesz klucz do serc i portfeli konsumentów. Oto nasz przewodnik, dzięki któremu tworzenie persony nareszcie stanie się dla Ciebie bardziej zrozumiałe i przyjemniejsze.

Persona marketingowa to profil docelowego klienta tworzony na podstawie danych demograficznych, psychograficznych i behawioralnych. Persona w marketingu to więc cenne narzędzie strategiczne, które pomaga firmom lepiej zrozumieć swoją grupę docelową, a co za tym idzie dostosować komunikację oraz kierować ofertę produktową i marketingową w o wiele bardziej efektywny sposób. Wielu przedsiębiorców niestety wciąż podchodzi do tego zagadnienia zbyt ogólnikowo. Persona klienta to jednak nie żaden abstrakcyjny koncept, czy postać stworzona z przypadkowych cech. To jest tak, jakby zaprosić swojego idealnego klienta na kawę i zacząć z nim otwarcie i szczerze rozmawiać o jego potrzebach i wszystkich bolączkach, z którymi zmaga się każdego dnia. Persona marketingowa to reprezentacja Twojego idealnego odbiorcy albo raczej coś w rodzaju złożonego portretu psychologicznego, sprawiającego, że możesz lepiej zrozumieć i poznać osoby, do których chcesz dotrzeć z produktem lub usługą.

Persona – jak stworzyć ją dobrze?

Aby stworzyć personę, musisz zdobyć dane, które pozwolą Ci w wyczerpujący sposób odpowiedzieć na pytania tj. m.in.: Co Twój klient robi po pracy? Czego mu brakuje? Jakie ma potrzeby? Nie zatrzymuj się jednak na prostych i banalnych odpowiedziach! W dalszej części tego artykułu wyjaśnimy dlaczego, ale musisz zdawać sobie sprawę, że to jeden z najczęstszych błędów w skomplikowanym procesie, jakim jest tworzenie persony. Tak, celowo piszemy skomplikowanym, bo nie ma co ukrywać – z pewnością nie jest to szybkie i łatwe działanie, które z ulgą odhaczysz ze swojej listy zadań na dziś. Cóż, jak stworzyć personę to tylko w przemyślany i rzetelny sposób! Jeśli skrupulatnie pochylisz się nad tym zagadnieniem, to z czasem przekonasz się, gotowe persony zaczynają przynosić Ci prawdziwy dochód, zaufanie i sympatię klientów.

Zbierz dane demograficzne

Wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zatrudnienie – to wszystko musi posiadać Twoja persona. Marketing ma to do siebie, że jest mocno skoncentrowany na zrozumieniu i zaspakajaniu potrzeb klientów. Kładzie też duży nacisk na budowanie długoterminowych relacji z klientami. Powyższe informacje demograficzne zbliżą Cię do Twoich odbiorców, a zdobędziesz je analizując dane zakupowe i dane dostępne w narzędziach analitycznych podpiętych do Twojej strony internetowej, ale też poprzez badania ankietowe i rozmowy z klientami.

Psychografia a persona (przykład kobiety w ciąży)

Zastanów się nad zainteresowaniami, hobby, stylem życia. Zbierz informacje dotyczące wartości i przekonań. Wyobraź sobie, jak ta osoba żyje, jak się czuje, co kocha i co jej sprawia trudność. Niestety bez tej wiedzy nie powstanie żadna persona. Jak stworzyć więc jej głębszy obraz, aby nie popełnić błędów? Jak bardzo doprecyzowana powinna być każda persona? Przykład: wyobraź sobie, że sprzedajesz akcesoria dla dzieci i młodych mam, a Twoim idealnym odbiorcą jest kobieta w ciąży. Jeśli zatrzymasz się tylko i wyłącznie na tej informacji to nie będziesz w stanie dotrzeć do niej z idealnym komunikatem. Dlaczego? Ponieważ każda kobieta inaczej znosi ciążę. Jedna może czuć się doskonale i w tym czasie normalnie chodzić do pracy i uczęszczać na zajęcia dla aktywnych mam. Inna będzie przebywać na zwolnieniu lekarskim i być może nie będzie w stanie nawet wstać z łóżka. Komunikat do każdej z tych kobiet będzie więc zupełnie inny. Aktywna i pracująca mama z pewnością nie będzie miała czasu wertować stron internetowych w poszukiwaniu idealnej wyprawki dla niemowlaka i doceni gotowe listy zakupowe i polecajki, które dla niej stworzysz. Druga kobieta, która bardzo źle znosi ciążę, być może będzie miała więcej czasu na przeglądanie social mediów, ale z pewnością doceni komunikat w stylu: wyprawka dla niemowlaka, którą skompletujesz, nawet leżąc w łóżku. Widzisz różnicę? Dzięki takiemu doprecyzowaniu i wiedzy o Twoich odbiorcach skoncentrujesz się na treściach i produktach, które lepiej przemówią do konkretnych segmentów.

Kto lub co wpływa na decyzje zakupowe?

W odpowiedzi na pytanie, jak stworzyć personę nie można też pominąć kwestii, jaką jest motywacja oraz podejmowanie decyzji o zakupie. Wyobraź sobie, że sprzedajesz usługi projektowania ogrodów. Być może trudno w to uwierzyć, ale piękna przestrzeń wokół domu to jednak ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje Twoja persona. Co to znaczy? Że największą motywacją do zamówienia takiej usługi często może być to, że Twój klient po prostu wstydzi się swojego zaniedbanego trawnika przed sąsiadami. Nie ma jednak czasu, aby samodzielnie o niego zadbać. Wiedza o tym pozwoli Ci zupełnie inaczej skonstruować przekaz marketingowy, bazujący choćby na tworzeniu dla niego pięknej przestrzeni wokół domu, której pozazdrości Twojemu klientowi cała okolica.

Pamiętaj: tworzenie persony to zawsze proces dynamiczny, który wymaga ciągłego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb i preferencji klientów, a także badania efektów. Cykliczne aktualizacje person pomagają utrzymać skuteczność strategii marketingowej Twojej firmy.

Persona a marketing – podsumowanie

Tworzenie persony to nie tylko ułatwienie dostosowania komunikacji, ale także sposób na zrozumienie, co naprawdę przyciąga Twoją grupę docelową. To, co dla jednej osoby jest atrakcyjne, niekoniecznie przemówi do innej. Dlatego skrupulatnie stworzone, gotowe persony to kluczowa praktyka w marketingu, która pozwala na dostosowanie strategii do konkretnych potrzeb, zamiłowań i stylów życia klientów. Wszystko to przekłada się na bardziej efektywne i skuteczne działania reklamowe. Ponadto dobrze stworzona persona klienta pomaga w projektowaniu produktów lub usług, które lepiej spełniają konkretne potrzeby i oczekiwania klientów. Masz problem z personami? Kreatywna agencja reklamowa Brand Garden zawsze znajduje rozwiązania szyte na miarę potrzeb Twojej firmy. Daj nam znać, chętnie pomożemy!

Kontakt
Napisz do nas




    Akceptuję Zapoznałem/am się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych.