Persona w marketingu ÔÇô czym jest? Jak stworzy─ç?

Persona w marketingu

W ┼Ťwiecie marketingu, gdzie ka┼╝dy konsument to indywidualista, a konkurencja walczy o uwag─Ö klienta jak nigdy wcze┼Ťniej, persona w marketingu staje si─Ö kluczowym elementem strategicznego podej┼Ťcia. Persona klienta nie jest ┼╝adnym tajemniczym bohaterem z fikcyjnej opowie┼Ťci, ale pot─Ö┼╝nym narz─Ödziem, kt├│re zmieni Twoje podej┼Ťcie do reklamy. Dowiedz si─Ö, czym jest i jak stworzy─ç person─Ö w precyzyjny spos├│b, a zdob─Ödziesz klucz do serc i portfeli konsument├│w. Oto nasz przewodnik, dzi─Öki kt├│remu tworzenie persony nareszcie stanie si─Ö dla Ciebie bardziej zrozumia┼ée i przyjemniejsze.

Persona marketingowa to profil docelowego klienta tworzony na podstawie danych demograficznych, psychograficznych i behawioralnych. Persona w marketingu to wi─Öc cenne narz─Ödzie strategiczne, kt├│re pomaga firmom lepiej zrozumie─ç swoj─ů grup─Ö docelow─ů, a co za tym idzie dostosowa─ç komunikacj─Ö oraz kierowa─ç ofert─Ö produktow─ů i marketingow─ů w o wiele bardziej efektywny spos├│b. Wielu przedsi─Öbiorc├│w niestety wci─ů┼╝ podchodzi do tego zagadnienia zbyt og├│lnikowo. Persona klienta to jednak nie ┼╝aden abstrakcyjny koncept, czy posta─ç stworzona z przypadkowych cech. To jest tak, jakby zaprosi─ç swojego idealnego klienta na kaw─Ö i zacz─ů─ç z nim otwarcie i szczerze rozmawia─ç o jego potrzebach i wszystkich bol─ůczkach, z kt├│rymi zmaga si─Ö ka┼╝dego dnia. Persona marketingowa to reprezentacja Twojego idealnego odbiorcy albo raczej co┼Ť w rodzaju z┼éo┼╝onego portretu psychologicznego, sprawiaj─ůcego, ┼╝e mo┼╝esz lepiej zrozumie─ç i pozna─ç osoby, do kt├│rych chcesz dotrze─ç z produktem lub us┼éug─ů.

Persona ÔÇô jak stworzy─ç j─ů dobrze?

Aby stworzy─ç person─Ö, musisz zdoby─ç dane, kt├│re pozwol─ů Ci w wyczerpuj─ůcy spos├│b odpowiedzie─ç na pytania tj. m.in.: Co Tw├│j klient robi po pracy? Czego mu brakuje? Jakie ma potrzeby? Nie zatrzymuj si─Ö jednak na prostych i banalnych odpowiedziach! W dalszej cz─Ö┼Ťci tego artyku┼éu wyja┼Ťnimy dlaczego, ale musisz zdawa─ç sobie spraw─Ö, ┼╝e to jeden z najcz─Östszych b┼é─Öd├│w w skomplikowanym procesie, jakim jest tworzenie persony. Tak, celowo piszemy skomplikowanym, bo nie ma co ukrywa─ç ÔÇô z pewno┼Ťci─ů nie jest to szybkie i ┼éatwe dzia┼éanie, kt├│re z ulg─ů odhaczysz ze swojej listy zada┼ä na dzi┼Ť. C├│┼╝, jak stworzy─ç person─Ö to tylko w przemy┼Ťlany i rzetelny spos├│b! Je┼Ťli skrupulatnie pochylisz si─Ö nad tym zagadnieniem, to z czasem przekonasz si─Ö, gotowe persony zaczynaj─ů przynosi─ç Ci prawdziwy doch├│d, zaufanie i sympati─Ö klient├│w.

Zbierz dane demograficzne

Wiek, p┼ée─ç, miejsce zamieszkania, wykszta┼écenie, zatrudnienie ÔÇô to wszystko musi posiada─ç Twoja persona. Marketing ma to do siebie, ┼╝e jest mocno skoncentrowany na zrozumieniu i zaspakajaniu potrzeb klient├│w. K┼éadzie te┼╝ du┼╝y nacisk na budowanie d┼éugoterminowych relacji z klientami. Powy┼╝sze informacje demograficzne zbli┼╝─ů Ci─Ö do Twoich odbiorc├│w, a zdob─Ödziesz je analizuj─ůc dane zakupowe i dane dost─Öpne w narz─Ödziach analitycznych podpi─Ötych do Twojej strony internetowej, ale te┼╝ poprzez badania ankietowe i rozmowy z klientami.

Psychografia a persona (przyk┼éad kobiety w ci─ů┼╝y)

Zastan├│w si─Ö nad zainteresowaniami, hobby, stylem ┼╝ycia. Zbierz informacje dotycz─ůce warto┼Ťci i przekona┼ä. Wyobra┼║ sobie, jak ta osoba ┼╝yje, jak si─Ö czuje, co kocha i co jej sprawia trudno┼Ť─ç. Niestety bez tej wiedzy nie powstanie ┼╝adna persona. Jak stworzy─ç wi─Öc jej g┼é─Öbszy obraz, aby nie pope┼éni─ç b┼é─Öd├│w? Jak bardzo doprecyzowana powinna by─ç ka┼╝da persona? Przyk┼éad: wyobra┼║ sobie, ┼╝e sprzedajesz akcesoria dla dzieci i m┼éodych mam, a Twoim idealnym odbiorc─ů jest kobieta w ci─ů┼╝y. Je┼Ťli zatrzymasz si─Ö tylko i wy┼é─ůcznie na tej informacji to nie b─Ödziesz w stanie dotrze─ç do niej z idealnym komunikatem. Dlaczego? Poniewa┼╝ ka┼╝da kobieta inaczej znosi ci─ů┼╝─Ö. Jedna mo┼╝e czu─ç si─Ö doskonale i w tym czasie normalnie chodzi─ç do pracy i ucz─Öszcza─ç na zaj─Öcia dla aktywnych mam. Inna b─Ödzie przebywa─ç na zwolnieniu lekarskim i by─ç mo┼╝e nie b─Ödzie w stanie nawet wsta─ç z ┼é├│┼╝ka. Komunikat do ka┼╝dej z tych kobiet b─Ödzie wi─Öc zupe┼énie inny. Aktywna i pracuj─ůca mama z pewno┼Ťci─ů nie b─Ödzie mia┼éa czasu wertowa─ç stron internetowych w poszukiwaniu idealnej wyprawki dla niemowlaka i doceni gotowe listy zakupowe i polecajki, kt├│re dla niej stworzysz. Druga kobieta, kt├│ra bardzo ┼║le znosi ci─ů┼╝─Ö, by─ç mo┼╝e b─Ödzie mia┼éa wi─Öcej czasu na przegl─ůdanie social medi├│w, ale z pewno┼Ťci─ů doceni komunikat w stylu: wyprawka dla niemowlaka, kt├│r─ů skompletujesz, nawet le┼╝─ůc w ┼é├│┼╝ku. Widzisz r├│┼╝nic─Ö? Dzi─Öki takiemu doprecyzowaniu i wiedzy o Twoich odbiorcach skoncentrujesz si─Ö na tre┼Ťciach i produktach, kt├│re lepiej przem├│wi─ů do konkretnych segment├│w.

Kto lub co wpływa na decyzje zakupowe?

W odpowiedzi na pytanie, jak stworzy─ç person─Ö nie mo┼╝na te┼╝ pomin─ů─ç kwestii, jak─ů jest motywacja oraz podejmowanie decyzji o zakupie. Wyobra┼║ sobie, ┼╝e sprzedajesz us┼éugi projektowania ogrod├│w. By─ç mo┼╝e trudno w to uwierzy─ç, ale pi─Ökna przestrze┼ä wok├│┼é domu to jednak ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje Twoja persona. Co to znaczy? ┼╗e najwi─Öksz─ů motywacj─ů do zam├│wienia takiej us┼éugi cz─Östo mo┼╝e by─ç to, ┼╝e Tw├│j klient po prostu wstydzi si─Ö swojego zaniedbanego trawnika przed s─ůsiadami. Nie ma jednak czasu, aby samodzielnie o niego zadba─ç. Wiedza o tym pozwoli Ci zupe┼énie inaczej skonstruowa─ç przekaz marketingowy, bazuj─ůcy cho─çby na tworzeniu dla niego pi─Öknej przestrzeni wok├│┼é domu, kt├│rej pozazdro┼Ťci Twojemu klientowi ca┼éa okolica.

Pami─Ötaj: tworzenie persony to zawsze proces dynamiczny, kt├│ry wymaga ci─ůg┼éego dostosowywania si─Ö do zmieniaj─ůcych si─Ö potrzeb i preferencji klient├│w, a tak┼╝e badania efekt├│w. Cykliczne aktualizacje person pomagaj─ů utrzyma─ç skuteczno┼Ť─ç strategii marketingowej Twojej firmy.

Persona a marketing ÔÇô podsumowanie

Tworzenie persony to nie tylko u┼éatwienie dostosowania komunikacji, ale tak┼╝e spos├│b na zrozumienie, co naprawd─Ö przyci─ůga Twoj─ů grup─Ö docelow─ů. To, co dla jednej osoby jest atrakcyjne, niekoniecznie przem├│wi do innej. Dlatego skrupulatnie stworzone, gotowe persony to kluczowa praktyka w marketingu, kt├│ra pozwala na dostosowanie strategii do konkretnych potrzeb, zami┼éowa┼ä i styl├│w ┼╝ycia klient├│w. Wszystko to przek┼éada si─Ö na bardziej efektywne i skuteczne dzia┼éania reklamowe. Ponadto dobrze stworzona persona klienta pomaga w projektowaniu produkt├│w lub us┼éug, kt├│re lepiej spe┼éniaj─ů konkretne potrzeby i oczekiwania klient├│w. Masz problem z personami? Kreatywna agencja reklamowa Brand Garden zawsze znajduje rozwi─ůzania szyte na miar─Ö potrzeb Twojej firmy. Daj nam zna─ç, ch─Ötnie pomo┼╝emy!

Kontakt
Napisz do nas




    Akceptuj─Ö Zapozna┼éem/am si─Ö z informacj─ů o przetwarzaniu danych osobowych.