Czym jest brand purpose? Marki, które odniosły największy sukces, przekroczyły granice zwykłego bycia po prostu dostawcą produktów czy usług. Zrozumienie, że konsumentom zależy nie tylko na tym, co kupują, ale również na tym, jakie głębsze przesłanie kryje w sobie konkretna firma, staje się kluczowym elementem strategii biznesowej. Prześledźmy razem tajniki brand purpose, zanurzając się w świecie, w którym marka staje się przewodnikiem, inspirującym zarówno swoich pracowników, jak i klientów.
Brand purpose – co to? Przykłady
Brand purpose to idea głęboko zakorzeniona w przekonaniach i wartościach marki, wykraczająca poza czystą sprzedaż produktów czy usług. Strategia brand purpose ma szczególną moc, ponieważ:
kieruje działaniami firmy,
kształtuje jej relacje z klientami,
wpływa na sposób, w jaki marka angażuje się np. w sprawy społeczne.
Aby jeszcze lepiej zrozumieć, czym jest brand purpose, warto spojrzeć na konkretne przykłady brand purpose znanych marek:
Nike: Just do it – brand purpose marki to inspiracja do działania i przekraczania własnych granic, niezależnie od poziomu umiejętności.
Apple: Think different – brand purpose marki to zachęta do myślenia inaczej niż wszyscy i kreowania nowatorskich rozwiązań, a także wybijania się ponad ogólnie przyjęte standardy.
Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful – brand purpose to dostarczanie łatwego dostępu do informacji wszystkim, aby poprawić jakość życia.
Dove: Real Beauty – brand purpose to podniesienie pewności siebie i promowanie różnorodności piękna, sprzeciwienie się sztywnym normom urody.
Coca-Cola: to refresh the world, to inspire moments of optimism and happiness, and to create value and make a difference – brand purpose marki to chęć przynoszenia ludziom świeżości, inspiracji, radości i optymizmu, tworzenia wartości i wpływania na świat w pozytywny sposób.
Jak więc widzisz, te marki nie tylko oferują produkty, ale także budują społeczności wokół swoich wartości i przekonań, co stanowi kluczowy element ich brand purpose. Co to oznacza dla strategii biznesowej? Cóż te marki, (ale też wiele innych znanych marek) pokazują, jak brand purpose może stać się integralną częścią strategii biznesowej i komunikacji marki, przyciągając klientów o podobnych wartościach, przekonaniach oraz przyczyniając się do większego celu społecznego.
Jak stworzyć brand purpose?
Skoro wiesz już, czym jest brand purpose, przyszedł czas na przepis na to, jak go stworzyć. Ktoś kiedyś powiedział, że strategia brand purpose powinna być głębsza niż Twoja kieszeń. Oznacza to, że jeśli chcesz dobrze określić brand purpose swojego biznesu, to powód, dla którego powstała Twoja marka nie powinien dotyczyć finansów. Powodem, dla którego działasz, nie powinna też być pasja do tego, co robisz. A więc, jak stworzyć brand purpose? Czytaj dalej.
Stworzenie brand purpose to proces wymagający zrozumienia wartości firmy, jej celów i tego, jak chce wpływać na świat. Oto kroki, które zdecydowanie pomogą Ci w opracowaniu brand purpose marki:
Zrozum własną firmę. Aby stworzyć genialną strategię brand purpose, musisz najpierw zrozumieć firmę, więc zidentyfikuj jej podstawowe wartości. Co ją napędza do działania? Jakie są jej priorytety? Dlaczego Twoja marka istnieje i dokąd zmierza?
Zdefiniuj jasny cel. Zastanów się, jaki pozytywny wpływ firma może mieć na społeczeństwo lub środowisko. Pomyśl też, dla kogo tak naprawdę robisz to, co robisz. Zdefiniuj, dla kogo są produkty/usługi firmy i jak mogą poprawić życie Twoich klientów.
Przyjrzyj się konkurencji. Zorientuj się, jakie są cele i brand purpose konkurencyjnych firm w branży. To zawsze dobry krok, który da Ci nieco szerszy ogląd i sprawi, że będziesz już wiedział, czego chcesz unikać, a czym się inspirować.
Przeprowadź wewnętrzne konsultacje. Przeprowadź rozmowy z pracownikami, aby zrozumieć, jak oni postrzegają wartości firmy i jak chcieliby przyczynić się do większego celu. Włącz swój zespół w proces tworzenia brand purpose. Im bardziej ekipa Twoich pracowników będzie zaangażowana, tym bardziej brand purpose marki będzie autentyczny. Czy wiesz, że podobno osoba sprzątająca w głównej siedzibie NASA zapytana o to, co robi, odpowiedziała kiedyś: „wysyłam ludzi w kosmos”?
Skonkretyzuj ideę. Opracuj jedno zwięzłe zdanie, które opisuje brand purpose w prosty i zrozumiały sposób.
Zweryfikuj zgodność z Twoją działalnością. Upewnij się, że brand purpose jest zgodny z codzienną działalnością firmy.
Regularnie przeprowadzaj kampanie marketingowe. Zadbaj, aby kampanie reklamowe w social mediach podkreślały brand purpose. Jeśli chcesz taką stworzyć, odezwij się do nas! Agencja Brand Garden zawsze sprawia, że Twój budżet nie zostanie „przepalony”, tylko optymalnie wykorzystany, a media społecznościowe staną się dla Ciebie nie tyle źródłem kosztów, ile inwestycji.
Wskazówka: Brand purpose powinno być wprawdzie ponadczasowe, ale nie zamykaj się też na zawsze w jednym celu, czy powodzie istnienia marki! Brand purpose może ulegać zmianom wraz z rozwojem Twojej firmy i sytuacją, która panuje na rynku. Niech ewoluuje wraz z bieżącymi potrzebami i wyzwaniami, którym stawia czoła firma.
Pamiętaj: stworzenie brand purpose to proces, który wymaga czasu, głębokiego zrozumienia firmy i jej społecznego oddziaływania. Kluczowe jest to, aby nie były to puste słowa, ale swoisty przewodnik i motor napędowy dla działań firmy.