nowe trendy w marketingu

Nowe trendy w reklamie i marketingu – poznaj nowości i aktualne trendy

#Trendy

#2023

3 lut 2023

Str. główna

/

Pressroom

/

Nowe trendy w reklamie i marketingu – poznaj nowości i aktualne trendy

Poznaj aktualne trendy marketingowe i nowości w reklamie, które według międzynarodowych przewidywań ukształtują ton komunikacji marek w 2023 roku.

nowe trendy w marketingu
nowe trendy w marketingu
nowe trendy w marketingu

Jakie trendy w reklamie i marketingu zobaczymy bieżącym roku?

Początek roku to czas przeglądu najnowszych zjawisk w branży, trendów marketingowych i zbierania inspiracji dotyczących nowości w reklamie. Z tej okazji postanowiliśmy przyjrzeć się wybranym trendom w reklamie i marketingu, marketingu, technologii, prawie i kulturze, które w najbliższej przyszłości warto wziąć pod uwagę w budowaniu strategii i kreowaniu contentu reklamowego.

Nowe trendy w reklamie – video content

Wideo nie należy do nowości w marketingu, ale w 2023 z pewnością zobaczymy jeszcze więcej komunikatów w formie krótkich, pionowych form wideo. Aktualne trendy marketingowe w tym obszarze wytyczają dziś przede wszystkim użytkownicy platformy Tik-Tok. Od 2020 r. aplikacja zanotowała olbrzymi wzrost liczby użytkowników, stając się najczęściej pobieraną aplikacją mobilną na świecie. Na odpowiedź ze strony innych platform nie trzeba było długo czekać. Dziś już na dobre przyzwyczailiśmy się do tej formy konsumowania treści. Niezależnie, czy oglądamy Reelsy Instagrama, YouTube Shorts czy Feed na TikToku – oczekujemy przekazów krótkich i treściwych. Tu nie ma czasu na budowanie kontekstu, warto od razu wskoczyć w temat. Istotne są również konsekwentne publikowanie contentu i wierność konwencjom platformy.

Odbiorcy TikToka szukają przede wszystkim autentyczności, rozrywki i przystępnej wiedzy w pigułce. Wartości upatruje się tu między innymi w ciekawych treściach, rezonujących ze społecznościowymi trendami i kreatywnej formie przekazu, a niekoniecznie w wysokiej jakości produkcji wideo. Przeciwnie, komunikat, który okaże się zbyt „reklamowy” w tradycyjnym tego słowa znaczeniu, może zniechęcić odbiorców i sprawić, że „przescrollują” reklamę naszej marki.

Jakie trendy w marketingu na swojej platformie dostrzega zespół TikToka? W zestawieniu rekomendacji na 2023 rok stawia przede wszystkim na „actionable entertainment”, a więc aktywizowanie odbiorców i działanie w myśl zasady „pokaż, nie sprzedawaj”. Content marki powinien budzić zaufanie i pozytywne emocje, przedstawiać punkt widzenia odbiorców (POV), a także dostarczać wiarygodnych informacji. Marka na TikToku powinna być przyjacielem lub partnerem w dyskusji, a jej treści pomocne i angażujące odbiorców w tematy, które rzeczywiście ich interesują.

W tym wszystkim warto śledzić nie tylko trendy marketingowe i działania marek na rozwijających się platformach, ale także to, co organicznie kreują na nich użytkownicy i co szybko zdobywa uwagę społeczności. Różnorodne konta młodych twórców to skarbnica inspiracji. Będąc z nimi na bieżąco, możesz wykorzystać aktualne hashtagi i nowe trendy w reklamie Twojej marki.

Nowe trendy w marketingu – rośnie zapotrzebowanie na kreatywność

Według raportu trendów marketingowych 2023 Deloitte89% szybko rozwijających się marek wiąże swój długoterminowy sukces ze zdolnością do wspierania kreatywności. Szybko zmieniające się czasy wymagają nieszablonowego myślenia i umiejętności adaptacji do nowych warunków – ekonomicznych, społecznych czy technologicznych. Dodatkowe ograniczenia, takie jak napięte budżety czy zwiększona presja na generowanie zwrotu, w 2023 roku mogą skłonić nawet najbardziej ugruntowane zespoły do poszukiwania nowych ścieżek rozwoju.

Marki, które postawią na kreowanie angażujących emocji i doświadczeń, wykraczających poza to, co znane i widoczne u konkurentów w swojej kategorii, mogą liczyć na wyróżnienie z tłumu.

Współpraca z markami i twórcami

Nowe trendy w reklamie pokazują, że jedną z owocnych strategii w 2023 roku może okazać się otwarcie na nowe, kreatywne kolaboracje z partnerami zewnętrznymi – markami, instytucjami, czy organizacjami pozarządowymi.

Niezmiennie rosnącym trendem w marketingu pozostaje także współpraca z influencerami nawet w sektorach, które dotychczas nie przewidywały takich działań w swoich strategiach. Odpowiednio dopasowany do wizerunku marki twórca i kreatywna strategia współpracy mogą okazać się przepisem na wzrost zaangażowania i silniejszą społeczność wokół Twojej marki.

Interesującą nowością w influencer marketingu jest coraz częściej obserwowany zwrot w kierunku bardziej jakościowych współprac i większego skupienia na efektach kampanii. Takie podejście może zaowocować większą liczbą długotrwałych, quasi-ambasadorskich partnerstw z uważnie wyselekcjonowanymi twórcami. Coraz więcej marketerów dostrzega również potencjał tzw. nano-influencerów, a więc kont o mniejszych zasięgach, które jednak często generują wyższe zaangażowanie odbiorców niż te z setkami tysięcy obserwatorów.

Jedną z najistotniejszych nowości w reklamie, która ma szanse przyczynić się do rozwoju współprac mniejszych twórców z markami w 2023 jest TikTok Creator Marketplace. Nowe narzędzie ułatwia markom znalezienie najlepszych influencerów na podstawie określonych parametrów, a także zarządzanie kampaniami, transakcjami i negocjowanie umów. Marketerzy mają do dyspozycji więcej funkcji odkrywania influencerów na podstawie słów kluczowych, tematów, demografii, publikowanych treści czy wskaźników liczby obserwujących, zaangażowania itp.

Kreatywność wzmocniona przez AI

Przestrzeń dla nowości w marketingu 2023 bez wątpienia otwiera także rozwój technologii. Początek roku 2023 internet zdominowała dyskusja o możliwościach kreatywnych sztucznej inteligencji. Social media zalały teksty i obrazy stworzone przy pomocy generatorów treści wspieranych przez AI, takich jak ChatGPT, DALL-E czy Midjourney. Nowym i ekscytującym trendem w marketingu będą wszelkie eksperymenty z wykorzystaniem tych narzędzi w kreacji i komunikacji marek.

Zachwytom nad jakością wygenerowanego przez AI contentu towarzyszy też wiele pytań dotyczących możliwych zastosowań szybko rozwijającej się technologii – jej cieni i blasków – czy praw autorskich. W 2023 roku możemy spodziewać się wzmożonego zainteresowania tematem AI i dalszego eksplorowania możliwości sztucznej inteligencji w ramach działań marketingowych marek.

Na polskim rynku nowy trend w reklamie podchwycił już bank ING, wykorzystując możliwości wizualizacji w swojej kampanii kont emerytalnych „Ja w przyszłości”. Marka zaprosiła odbiorców do zastanowienia nad przyszłością i opisania marzeń z nią związanych. Korzystając z narzędzia wspieranego przez AI, internauci mogli wygenerować swoje własne obrazy przedstawiające fantazyjne wizje przyszłości, a także wziąć udział w konkursie na najciekawszą kreację.

Nowe trendy w marketingu – hiperpersonalizacja i mikrospołeczności

Badacze trendów i autorzy raportu Accenture Life Trends 2023 podkreślają, że w niepewnym świecie ludzie coraz częściej poszukują przestrzeni przynależności i oparcia w społeczności. W ostatnich latach obserwowaliśmy rozwój grup i kanałów online skupionych wokół zainteresowań, hobby czy grup zawodowych. Jednocześnie widzimy rozwój coraz bardziej zaawansowanych algorytmów hiperpersonalizujących nasze doświadczania i serwujących nam treści idealnie skrojone pod nasze zainteresowania, gusta czy potrzeby.

Na tym wszystkim zyskują mikrospołeczności, których szybki rozwój możemy obserwować m.in. na Tik-Toku, gdzie wysoko trendują hashtagi wspierające społeczności wokół ściśle określonych obszarów zainteresowań (#EduTok, #BookTok, #BeautyTok, #FoodTok itd.) lub pokoleniowych doświadczeń (np. dyskusja Millenialsi vs. Gen Z).

Ciekawym wykorzystaniem wspólnych doświadczeń w sposób łączący okazała się kampania EA Games na TikToku, w której twórcy gry Simsy zachęcili użytkowników do tworzenia własnego contentu, naśladując język Simów „Simlish”. Akcja okazała się strzałem w dziesiątkę. Udało się nawiązać do pokoleniowej nostalgii związanej z grą, a także zbudować zainteresowanie nią wśród nowych użytkowników.

Swoje pięć minut zyskują również niszowe estetyki, zrzeszające grono lojalnych fanów, którzy chętnie powielają i interpretują wybrany styl. Niektóre z nich stają się głośnymi viralami i zaczynają kreować potrzeby zakupowe w realnym świecie. Same zakupy coraz częściej inspirowane są organicznymi rekomendacjami digitalowej społeczności, co pokazuje popularność takich hashtagów, jak #TikTokMadeMeBuyIt czy #TikTokMadeMeTryIt. Nowym silnym trendem w marketingu staje się też sprzedaż live podczas streamów znanych twórców.

W 2023 roku warto zatem ponownie przyjrzeć się personom i customer journey naszych grup docelowych i zastanowić się, jak marka może odpowiedzieć na specyficzne potrzeby coraz bardziej różnorodnych mikrospołeczności, aby dotrzeć z komunikacją do nowych segmentów klientów. Przydatne w tym celu mogą okazać się nowe, cenne insighty o potencjalnych odbiorcach. W 2023 roku możemy zaobserwować wzrost zainteresowania narzędziami do analizy danych oraz zwiększoną liczbę testów A/B, aby jak najefektywniej wydać budżety na komunikację kierowaną do wąskich, ale zaangażowanych grup odbiorców.

Nowe trendy społeczne – Joy-Conomy i pozytywne emocje

Prognozy trendów wskazują, że po latach pandemii, a także w obliczu nowych trudności, m.in. rosnącego kryzysu gospodarczego, pojawia się potrzeba, aby rok 2023 przyniósł więcej nadziei i optymizmu. Szukamy zastrzyku pozytywnych emocji, wytchnienia i przestrzeni na doświadczanie drobnych momentów radości w codziennym życiu. Widzimy to w wielu nakładających się na siebie nowych trendach w modzie i marketingu, takich jak „Elevated Expressionism”, „Feel-Good Feeds”, „Ageless Play”, czy „Dopamine Dressing””, dla których Wunder Thomspon ukuł wspólną definicję „Joy-Conomy” – ekonomia radości.

Również Pantone Color Institute zapowiada rok śmiałości, radości i ukierunkowania na pielęgnowanie wewnętrznej siły. Kolor roku 2023 Viva Magenta ma być energetycznym i „niekonwencjonalnym odcieniem na niekonwencjonalne czasy”. Rosnącym trendem w reklamie, który już teraz widzimy, jest coraz częstsze wykorzystanie żywych kolorów i śmiałej estetyki. Dużą rolę odgrywa też humor, na którym w dużej mierze opiera się content na platformie TikTok. Aż 50% użytkowników platformy sądzi, że aplikacja poprawia im humor, a 40% uważa „podniesienie na duchu” jako jedną z głównych motywacji do zakupu reklamowanego produktu.

Trendy w marketingu – zdrowie i dobrostan psychiczny

Aktualne trendy w marketingu wskazują na wzrost popularności tematów zdrowia i szeroko rozumianego self-care, z naciskiem na zapewnianie pozytywnych emocji, pewności siebie i motywacji do działania. Użytkownicy poszukują przyjaznych autorytetów i sprawdzonych treści, które pomogą im zadbać o zdrowie i work-life balance. Marki działające na emocje, wspierające i pomocne w radzeniu sobie w codziennymi trudnościami mogą liczyć na większy odzew i zaangażowanie ze strony odbiorców.

Jednym z odłamów tego trendu są także post-pandemiczne tendencje do priorytetyzowania zdrowia psychicznego. W rezultacie obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematami, takimi jak wellness, obcowanie z naturą, kojące przyjemności, dbanie o kondycję fizyczną i psychiczną, zdrowy sen, walka ze stresem czy budowanie zdrowych relacji.

W tym nurcie pojawiają się także wizualne trendy w reklamie na 2023 rok, które Adobe w swoim raporcie przedstawia pod hasłem „Psychic Waves”. Estetyka ta objawia się w płynnych, „miękkich” formach, zmieniających się kształtach, uspokajających gradientach i nasyconych kolorach z elementami surrealizmu. Efekt ma być kojący i odzwierciedlać potrzebę harmonii, a nawet oderwania się od trudnej rzeczywistości.

Nowości w reklamie – zmiany prawne

A skoro o zdrowiu mowa, to na koniec warto jeszcze wspomnieć o najnowszych regulacjach dotyczących reklamy. W wyniku zmian prawnych w 2023 roku pojawią się nowości w marketingu wyrobów medycznych.

Obowiązująca od nowego roku nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych zakazuje wykorzystywania m.in. w spotach reklamowych wizerunków osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby. Według ustawodawcy reklama wyrobu medycznego nie powinna wprowadzać w błąd i musi być sformułowana „w sposób zrozumiały dla laika”. Powinna także zawierać:

  • informację, ze prezentowany produkt jest wyrobem medycznym, oraz odpowiednie ostrzeżenie;

  • nazwę producenta i upoważnionego przedstawi najmniej nazwę handlową wyrobu, przewidziane zastosowanie wyrobu;

  • przeciwwskazania do używania wyrobu, jeśli dotyczą stosowania tego wyrobu;

  • informacje dla użytkownika lub pacjenta o prawdopodobnym ryzyku związanym z używaniem wyrobu zgodnie z jego przewidzianym stosowaniem.

Zabroniona też została promocja wyrobów medycznych wykorzystywanych w medycynie estetycznej, np. kwasu hialuronowego czy specjalistycznego sprzętu wykorzystywanego przy zabiegach.

Z kolei reklamodawcy innych produktów, które nie należą do niszy medycznej, również powinni mieć na oku nowe zmiany prawne, które określa tzw. Dyrektywa Omnibus (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady o nr 2019/2161). Od 1 stycznia 2023 r. wprowadza ona m.in.:

  • obowiązek weryfikacji opinii konsumentów o produktach;

  • konieczność ujawniania sposobu pozycjonowania produktów w wyszukiwarkach na platformach handlowych;

  • obowiązek podawania poprzedniej ceny z ostatnich 30 dni i bieżącej;

  • obowiązek informowania użytkowników, czy wyświetlana im cena została „indywidualnie dopasowana na podstawie zautomatyzowanego podejmowania decyzji”, co w praktyce oznacza ujawnienie praktyk dostosowywania cen do profilu konsumenta, np. na podstawie miejsca zamieszkania czy modelu urządzenia.

Źródła:

1. Deloitte Global Marketing Trends 2023. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/topics/marketing-and-sales-operations/global-marketing-trends.html.
2. What’s Next, 2023 Trend Report, New Era of Confidence. https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/trend_article/online/whats-next-2023/pc/en?rid=3bsakytm5b1.
3. Adobe 2023 Creative Trends Report. https://www.adobe.com/creativecloud/creative-trends-thankyou.html?faas_unique_submission_id=5A7A03FE-B8D1-C651-93C1-D6DF1D8FB493.
4. Accenture Life Trends 2023 Report. https://www.accenture.com/us-en/insights/song/accenture-life-trends.
5. Wunderman Thompson 2023 Trends Report. https://www.wundermanthompson.com/insight/the-future-100-2023.
6. Pantone Color of The Year https://www.pantone.com/color-of-the-year/2023.
7. Prawo reklamy na przełomie 2022/2023. https://nowymarketing.pl/a/40684,prawo-na-przelomie-2022-2023.