pozycjonowanie marki co to

Pozycjonowanie marki na rynku – skuteczne strategie

#Misja

#Strategia

3 lis 2023

Str. główna

/

Pressroom

/

Pozycjonowanie marki na rynku – skuteczne strategie

Pozycjonowanie marki to niezwykle istotny proces, który ma kluczowe znaczenie dla sukcesu każdej firmy bez względu na branżę. Sprawdź skuteczne koncepcje, które pozwolą Ci zbudować rozpoznawalność marki, zwiększyć lojalność klientów i osiągnąć przewagę konkurencyjną. W tym wpisie odnajdziesz też nazwy narzędzi, które pomogą Ci w kontekście strategii pozycjonowania marki.

pozycjonowanie marki co to
pozycjonowanie marki co to
pozycjonowanie marki co to

Pozycjonowanie marki – co to?

Pozycjonowanie marki na rynku to misterna sztuka budowania unikatowej tożsamości, która wyróżnia się na tle innych firm i brandów. To strategia marketingowa, która ma na celu wykreowanie rozpoznawalnego wizerunku danej marki w świadomości konsumentów. Strategie pozycjonowania marki obejmują cały proces budowania identyfikacji marki poprzez określenie jej wartości, misji, oraz pewnych cech, które mają ją odróżnić od konkurencji. Pozycjonowanie marki dotyczy zarówno percepcji klientów, jak i sposobu, w jaki marka chce być postrzegana przez swoją grupę docelową.

Marka stara się zbudować trwałe i pozytywne skojarzenia wśród konsumentów poprzez m.in.:

  • odpowiednie kampanie marketingowe,

  • komunikację w mediach społecznościowych,

  • projektowanie logo,

  • strategie komunikacyjne.

Wszystko to ma przekładać się na większą świadomość marki, większą lojalność klientów oraz przewagę konkurencyjną. Jeśli chcesz jeszcze lepiej uświadomić sobie, na czym polega pozycjonowanie marki, przygotowaliśmy pewien przykład. Czytaj dalej.

Co to jest pozycjonowanie marki (na przykładzie malowania obrazu)

Aby jeszcze lepiej zrozumieć, co to jest pozycjonowanie marki, warto wykorzystać pewną analogię. Wyobraź sobie, że pozycjonowanie marki jest jak malowanie obrazu. To od artysty i jego wizji zależy efekt. Kolory i rodzaj farb, a także ich unikalne połączenie podczas tworzenia dzieła sztuki są niczym wartości i misja marki. Jeśli skopiujesz obraz, który już kiedyś powstał lub będziesz bazował na dotychczasowych trendach, próbując zadowolić wszystkich klientów, możesz stracić unikalność i oryginalność. Jeśli rozpoczniesz malowanie (rozpoczęcie działań marketingowych) bez jasno określonej strategii i celów, to obraz (wizerunek marki) będzie niejasny i najprawdopodobniej doprowadzi do dezorientacji klientów. Podobnie jak wyjątkowy obraz, pozycjonowanie marki na rynku jest tworzeniem spójnego, estetycznego obrazu, który przykuwa uwagę i zapada w pamięć odbiorców.

jak pozycjonować markę

Pozycjonowanie marki krok po kroku

Istnieje kilka rodzajów sprawdzonych działań i kroków, które decydują o tym, czy będzie to naprawdę efektywne pozycjonowanie marki. Co to za kroki?

Pozycjonowanie marki – krok 1. Definiowanie wartości i misji

Pierwszym krokiem jest klarowne określenie jej wartości i misji. Wartości marki powinny odzwierciedlać tożsamość i unikatowość firmy, a także jej zaangażowanie społeczne i etyczne. Jasno zdefiniowana misja i wizja marki już na początku to podstawa i solidne fundamenty dla dalszych działań marketingowych.

Pozycjonowanie marki – krok 2. Analiza konkurencji

Kolejny krok to przeprowadzenie dogłębnego badania rynku i analizy konkurencji. Jest to kluczowe dla zrozumienia preferencji klientów i potrzeb rynku. Dzięki temu firma może określić unikalne cechy swojej marki, które wyróżniają ją spośród innych produktów i usług na rynku. Przykładowe narzędzia do analizy konkurencji to Similar Web, SEMrush, Siteliner oraz Rank Signals.

Pozycjonowanie marki – krok 3. Dbanie o spójny wizerunek

Spójny wizerunek marki odgrywa istotną rolę w budowaniu zaufania i lojalności klientów. Należy zadbać o spójność komunikacji, zarówno wizualnej, jak i treściowej, we wszystkich kanałach marketingowych! Logo, strona internetowa, kampanie reklamowe oraz media społecznościowe powinny spójnie odzwierciedlać wartości i przesłanie marki. Czy już rozumiesz, dlaczego w kontekście tego, na czym polega pozycjonowanie marki, tak ważny jest branding?

pozycjonowanie marki

Pozycjonowanie marki – krok 4. Content marketing

Strategie pozycjonowania marki to także tworzenie wartościowych i angażujących treści, które są związane z branżą i misją marki, przyciąga uwagę klientów i buduje zaangażowanie. Blogi, artykuły, filmy, infografiki i inne treści są skutecznymi narzędziami do zwiększania świadomości marki i budowania zaufania wśród odbiorców. Nie możesz ich pominąć podczas procesu, jakim jest pozycjonowanie marki na rynku. Przykładowe narzędzia oparte na AI do pisania tekstów i tworzenia, czy obróbki grafik, które mogą Cię zainteresować w tym kontekście to m.in.: Writesonic, Copy AI, Chat GPT, Copymate, Midjourney i Simplyfied.

Pozycjonowanie marki – krok 5. Budowanie długotrwałych relacji

Budowanie długotrwałych relacji z klientami opartych na zaufaniu i zrozumieniu ich potrzeb jest kluczowym elementem skutecznego pozycjonowania marki. Wsparcie klientów, słuchanie ich opinii i reagowanie na ich feedback to strategie pozycjonowania marki, które pomagają w budowaniu lojalności wśród konsumentów. Narzędzia, które mogą Cię zainteresować w kontekście monitorowania wzmianek o Twojej marce w sieci to np. Brand24, SentiOne.

Pozycjonowanie marki – krok 6. Analiza danych i automatyzacja

Nie bój się korzystać ze sztucznej inteligencji, czy nowości. Inwestowanie w nowoczesne technologie (wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi, analiza danych, personalizacja treści czy marketing automatyczny) pozwala na efektywne dotarcie do grupy docelowej i zwiększenie efektywności kampanii marketingowych.

Pozycjonowanie marki – krok 7. Śledzenie wyników, otwartość na modyfikacje

Regularne monitorowanie wyników działań marketingowych i analiza wskaźników wydajności jest istotna dla skutecznego pozycjonowania marki. Na podstawie zebranych danych należy modyfikować strategie marketingowe, aby lepiej odpowiadały na potrzeby rynku i klientów. Przykładowe narzędzia do analizy danych biznesowych to QlikView, Tableau, Microsoft Business Intelligence (MS BI).

strategie pozycjonowania marki

Strategie pozycjonowania marki – podsumowanie

Doświadczenie pokazuje, że pominięcie któregokolwiek z powyższych kroków jest zwykle jednym z najczęściej popełnianych błędów przez mniej doświadczonych przedsiębiorców, strategów biznesu, czy marketingowców. Mamy nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiesz już, na czym polega pozycjonowanie marki.

To naprawdę wieloetapowy proces, który wymaga starannego planowania, ścisłej analizy oraz ciągłego dostosowywania się do zmieniających się warunków rynkowych. Pozycjonowanie krok po kroku pomoże firmom budować silną, rozpoznawalną markę, która wyróżni się na tle konkurencji i zyska zaufanie i lojalność swoich klientów!

Brand Garden jako agencja kreatywna z Wrocławia wspiera firmy na wielu etapach procesu pozycjonowania marki. Zapraszamy do kontaktu!