System identyfikacji wizualnej firmy – dlaczego to takie ważne?
Współcześnie jesteśmy bombardowani informacjami czy przekazami marketingowymi na każdym kroku. Kluczem do sukcesu Twojej firmy jest wyróżnienie na tle konkurencji, które możesz osiągnąć za pomocą dobrze opracowanego systemu identyfikacji wizualnej. Na czym polega system identyfikacji wizualnej? Pomaga zidentyfikować markę, prezentuje pozycjonowanie i wywołuje wśród odbiorców określone emocje. Gra toczy się o wysoką stawkę – celem jest zbudowanie rozpoznawalności marki i wzbudzenie w odbiorcach konkretnych, oczekiwanych skojarzeń. W Brand Garden pomożemy Ci to osiągnąć!
Stwórz z nami identyfikację wizualna dla firm, marek i produktów.
Czym jest system identyfikacji wizualnej firmy?
System identyfikacji wizualnej firmy to opis procedur i stosowanych oznaczeń graficznych. Jest czymś w rodzaju „stylistycznego ABC”. Porządkuje poszczególne elementy i układa w logiczną całość wszystkie symbole, jakimi posługuje się marka.
System identyfikacji wizualnej bazuje na obrazie, który tworzy styl firmy na podstawie elementów, takich jak znak, kolorystyka czy zestaw fontów. Dzięki systemowi identyfikacji wizualnej pokazujesz odbiorcom oblicze firmy. Prosta forma wbrew pozorom może zawierać wiele treści, być czytelna i jednocześnie zapadać w pamięć. Dobrze opracowany system identyfikacji wizualnej powinien spełniać kilka funkcji:
wyróżniać i nawigować – wizerunek, który jest profesjonalny, przekonujący i oddający ducha marki pomaga dokonać klientowi wyboru spośród ogromu możliwości;
angażować – symbole, znaki oraz język komunikacji budzą u odbiorców skojarzenia i pozwalają im zidentyfikować się z Twoją marką;
budować zaufanie – opracowanie systemu identyfikacji wizualnej, który odzwierciedla wysoką jakość świadczonych usług upewnia klienta w tym, że podjął właściwą decyzję.
Na czym polega system identyfikacji wizualnej?
System identyfikacji wizualnej wymaga spójności oraz konsekwencji. Tworzymy go w celu wypracowania jak najbardziej przejrzystej i klarownej komunikacji nawiązującej do wartości, z którymi dana marka się utożsamia. Zatem dobry system identyfikacji wizualnej firmy powinien być:
dostosowany do charakterystyki działalności firmy,
unikalny i przejrzysty, a zarazem zauważalny i zapamiętywalny,
wywołujący pozytywne skojarzenia u odbiorców.
W idealnym świecie poszczególne elementy systemu identyfikacji powinny być na tyle rozpoznawalne dla odbiorców, że nawet bez logo z łatwością można wskazać do jakiej marki należą dane materiały. Przykładami tego typu marek są Coca Cola, McDonald czy Netflix.
Co to jest księga identyfikacji wizualnej firmy?
Księga identyfikacji wizualnej firmy nazywana jest czasem księgą tożsamości, ale czym jest księga identyfikacji wizualnej w ujęciu praktycznym? Jest to oficjalny zapis wszelkich ustaleń odnoszących się do elementów systemu identyfikacji wizualnej używanych w firmie. Poza zapisami dotyczącymi stricte wizualnych aspektów, księga systemu identyfikacji wizualnej zawiera też mi.in. elementy obejmujące wykorzystywane przez dane przedsiębiorstwo ścieżki dźwiękowe czy nawet zapachy. Jest to dokument, którego nie powinno zabraknąć w żadnej firmie.
Dlaczego warto opracować system i księgę identyfikacji wizualnej firmy?
Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej, który przykuje uwagę odbiorcy i zapadnie w pamięć to nie lada wyzywanie. Poza kwestiami estetycznymi, pod uwagę trzeba również wziąć względy czysto praktyczne.
Księga identyfikacji wizualnej zbiera wszystkie wytyczne w jednym miejscu. Dzięki temu oszczędzasz czas i pieniądze, a także lepiej panujesz nad wizerunkiem marki w różnych mediach. Niejednokrotnie ze względów praktycznych oddajemy część kontroli nad komunikacją i wizerunkiem marki w ręce współpracowników czy zewnętrznych partnerów. W takich przypadkach opracowanie systemu identyfikacji wizualnej jest wręcz koniecznością.
Oszczędzasz czas – nie musisz zewnętrznym współpracownikom tłumaczyć wielokrotnie różnych kwestii, gdyż wytyczne znajdują się w księdze identyfikacji wizualnej;
Oszczędzasz pieniądze –kolejne projekty tworzone na postawie księgi identyfikacji wizualnej będą mniej kosztowne;
Minimalizujesz ryzyko błędów – księga identyfikacji wizualnej zawiera wypracowany kierunek, poszczególne elementy trzeba jedynie zaadaptować na inne formaty lub kanały komunikacji.
Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej – krok po kroku
Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej to proces. W Twojej głowie pewnie teraz pojawiło się pytanie: jakie są elementy systemu identyfikacji wizualnej? Na system ten składa się kilka komponentów, takich jak: logo, kolorystyka oraz krój pisma. Oczywiście system można rozwijać i dodawać do niego kolejne elementy czy warianty, jednak zawsze trzeba pamiętać o nadrzędnej zasadzie – spójności. Tylko spójne systemy identyfikacji wizualnej są czytelne dla odbiorców.
Logo – elementy systemu identyfikacji wizualnej
Logo firmy może składać się z jakiegoś symbolu, obiektu graficznego czy po prostu nazwy firmy zapisanej charakterystycznym fontem. Logo ma zapisać się w świadomości odbiorcy – łączyć się z czynnikami emocjonalnymi, oceniającymi, wartościami, nazwą firmy i jej ofertą, Symbolika logo musi być prosta i czytelna, tak by była zrozumiała dla konsumentów.
Kolorystyka – elementy systemu identyfikacji wizualnej
Kolorystyka stosowana przez markę powinna być powiązana z barwami użytymi w logo. Najlepiej ograniczyć się do 2-3 kolorów. Wówczas będzie możliwe przeniesienie barw z logo na całość systemu identyfikacji wizualnej marki. Kolory powinny być konsekwentnie stosowane we wszelkiego rodzaju materiałach reklamowych czy wystroju siedziby firmy.
Krój pisma – elementy systemu identyfikacji wizualnej
Nie bez znaczenia pozostaje również zastosowany w ramach systemu identyfikacji wizualnej krój pisma. Powinien on pasować do wizji firmy, logo oraz kolorystyki marki. Konsekwentne stosowanie określonego kroju pisma (ewentualnie 2-3 krojów) dopełni wizerunek firmy i z pewnością wpłynie na jej zapamiętywalność.
Z czego składa się system identyfikacji wizualnej? Dodatkowe elementy
Oczywiście zaprezentowane wyżej komponenty można rozbudowywać. Logo, kolorystyka i krój pisma są bazą do tworzenia projektów, np. takich jak:
szablony mailingów,
layout prezentacji,
materiały prasowe,
tablice informacyjne,
opakowania,
strój pracowników.
To tylko niektóre z dodatkowych elementów. System identyfikacji wizualnej możesz poszerzać według potrzeb Twojej firmy.
Opracowanie systemu identyfikacji wizualnej – proces krok po kroku
Na opracowanie systemu identyfikacji wizualnej marki nie ma gotowych rozwiązań. Kluczowe jest indywidualne podejście. Przyglądamy się warunkom zewnętrznym, konkurencji, słuchamy potrzeb klientów. Jest jednak kilka podstawowych kroków, których nie możemy pominąć:
analiza warunków rynkowych;
wypracowanie struktury systemu identyfikacji wizualnej;
przygotowanie księgi systemu identyfikacji wizualnej;
wdrożenie, a następnie kontrola systemu.
Analiza warunków rynkowych
W tym kroku należy przeanalizować bliższe i dalsze otoczenie firmy. Zanim zaprojektujemy system musimy przyjrzeć się konkurencji. Trzeba także zbadać, jak na dane elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy zareagują potencjalni klienci. Szczegółowo definiujemy również ofertę i misję. Dobrze opracowany system identyfikacji wizualnej musimy być bowiem związany z tym, co oferujemy naszym klientom.
Wypracowanie struktury identyfikacji wizualnej
Na tym etapie określamy z jakich elementów będzie się składał system identyfikacji wizualnej firmy. Możesz podejść do tego kompleksowo lub indywidualnie. Jeśli zależy Ci na budżetowym rozwiązaniu, możesz wybrać system identyfikacji wizualnej dopasowany do Twojej firmy. Wówczas w księdze systemu identyfikacji wizualnej znajdą się niezbędne elementy, a z czasem możesz ją rozbudowywać o kolejne składowe.
Przygotowanie księgi systemu identyfikacji wizualnej
Praca nad księgą systemu identyfikacji wizualnej polega na graficznym opracowaniu poszczególnych elementów oraz sprecyzowaniu wszelkich zasad dotyczących systemu. Z księgi przez szereg lat będą korzystali pracownicy firmy oraz zewnętrzni partnerzy. Powinna być jak najbardziej przejrzysta i przygotowana z wielką dbałością o szczegóły. To inwestycja na lata, dlatego warto skorzystać z usług specjalistów.
Wdrożenie i kontrola systemu
W celu prawidłowego funkcjonowania systemu identyfikacji wizualnej warto w ramach swojej firmy wyznaczyć pracownika lub dział, który będzie czuwał nad wdrożeniem i stosowaniem systemu. W szerszej perspektywie istotne jest też prowadzenie analiz i badań, które mogą wpłynąć na podjęcie decyzji o modyfikacjach lub rebranding. Trzeba trzymać rękę na pulsie – rynek wciąż się zmienia.
Co zawiera księga identyfikacji wizualnej?
Dzięki jasnym zapisom znajdującym się w księdze systemu identyfikacji wizualnej firma jest w stanie kreować spójny wizerunek. Możliwe jest sprawne powielanie stałych elementów identyfikacji za pomocą różnych mediów.
Jakie są elementy systemu identyfikacji wizualnej? W zależności od tego w jakiej branży działa firma w księdze mogą znaleźć się elementy takie jak:
księga znaku, czyli instrukcja obsługi logo;
wzory wizytówek i firmowej papeterii;
wygląd produktów, projekty etykiet, kształt opakowań itd.;
wygląd social mediów;
projekty gadżetów reklamowych;
projekty szyldów, witryn, wnętrz;
drukowane materiały promocyjne, np. ulotki, plakaty;
wygląd strony internetowej.
Stwórz z nami księgę identyfikacji wizualnej.
Ile kosztuje system identyfikacji wizualnej?
Jednoznaczna odpowiedź na pytanie ile kosztuje system identyfikacji wizualnej jest niestety niemożliwa. W działaniach kreatywnych nie istnieje jeden, uniwersalny cennik. Kluczem do sukcesu jest indywidualne podejście do klienta i jego marki, dlatego cena systemu identyfikacji wizualnej uzależniona jest od Twoich potrzeb.
System identyfikacji wizualnej – cennik
Projektowanie identyfikacji wizualnej zależy od kontekstu biznesu oraz podejścia do realizacji. Cena opracowania systemu identyfikacji wizualnej jest również uzależniona od stopnia skomplikowania projektów oraz liczby zmian. Wszystko to przekłada się na czas, ilość wykonanej pracy, a w efekcie na ostateczną wycenę. Trudno więc o jednoznaczny cennik księgi identyfikacji wizualnej.
Branża
Identyfikacja wizualna dla firm, marek i produktów z sektora charakteryzującego się dużą konkurencyjnością wymaga dużo bardziej przemyślanej i złożonej strategii, a w konsekwencji cena systemu identyfikacji wizualnej będzie wyższa. Systemy identyfikacji wizualnej dla biznesów działających na wymagających rynkach muszą być opracowywane w szerszym kontekście, trzeba wykonać m.in. bardzo szczegółowy research i podjąć więcej działań. Nie bez znaczenia jest również długość funkcjonowania danego przedsiębiorstwa na rynku. Firmy o krótkim stażu zazwyczaj nie miały wcześniej przygotowanego systemu identyfikacji wizualnej – wówczas trzeba stworzyć go od początku. Natomiast biznesy, które funkcjonują w świadomości klientów od lat zwykle korzystają z wypracowanych, stałych elementów. Tutaj więc jest wymagane nieco inne podejście.
Liczba projektów
W ramach całego procesu powstają różne elementy, które mogą przybierać różne formy. Liczba projektów to jedna ze składowych, jaką bierze się pod uwagę przygotowując cennik systemu identyfikacji wizualnej. Niektórzy klienci potrzebują większej liczby projektów, by móc żonglować poszczególnymi elementami w zależności od okazji czy pory roku.
Czas
Ze wszystkimi wspomnianymi wyżej aspektami wiążę się oczywiście nakład pracy, a w konsekwencji czas. Poza pracami projektowymi na całość procesu składają się także analiza, spotkania z klientem, research czy nanoszenie poprawek. Wraz z większą liczbą elementów identyfikacji wizualnej, wydłuża się czas pracy. Im bardziej czasochłonne jest całe przedsięwzięcie, tym wyższe koszty jego realizacji.
Podsumowanie – system identyfikacji wizualnej
System identyfikacji wizualnej firmy to kluczowy element budowania świadomości marki. Dzięki niemu prezentujesz odbiorcom osobowość marki, misję, wartości czy historię. Dobrze opracowany system identyfikacji wizualnej to inwestycja na lata. Jeśli odpowiada na potrzeby i preferencje konsumentów, wspólników oraz inwestorów, wówczas Twoja marka będzie dla nich intuicyjnym, wręcz naturalnym wyborem. Z czego składa się system identyfikacji wizualnej? Podstawowe elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy to: logo, kolorystyka oraz krój pisma. Opracowanie systemu odbywa się po przeprowadzeniu wywiadu z klientem, przeanalizowaniu rynku, określeniu potrzeb odbiorcy. Niezbędne jest indywidualne podejście, dlatego trudno ustalić uniwersalny cennik księgi identyfikacji wizualnej.